Nyheter

Debatt: Digitalisering löser järnvägsknuten

09 07 2019

8 juli skrev Strukton Rails tf vd Lars Schyllander med flera en debattartikel i Göteborgs-Posten, om behovet av nya upphandlingsmetoder som öppnar för digitaliserat underhåll på järnväg. Här kan ni läsa artikeln.

sthlm mitt098 

Järnvägsunderhåll i centrala Stockholm

Tågresenärerna i Sverige drabbas av fler problem än de ska behöva utstå. I järnvägssektorn ser vi många förklaringar till dagens situation, men sedan länge är vi också redo att bidra med lösningar som ger effekt, skriver bland andra Lars Schyllander, Strukton Rail.

Världen står inför sin svåraste klimatutmaning hittlls och i Sverige är det transporterna som står för de största utsläppen. Samtidigt som allt fler vill åka tåg av klimatskäl visar en ny Sifo-undersökning att tågresenärerna fortfarande har lågt förtroende för järnvägen. Nästan hälften, 46 procent, väljer ibland bilen eller flyget av rädsla för tågförseningar. 

"Tidigare har det saknats metoder
att bedöma järnvägens standard,
men nu finns mätteknik,
sensorer och digitala analysmetoder
som indikerar när det är dags för underhåll."

 

Trots att punktligheten är relativt hög i Sverige drabbas resenärerna av fler problem än de ska behöva utstå. Många frågar sig varför problemen är så svårlösta? De senaste 20 åren har trafiken ökat med 50 procent och det har blivit trångt på spåren. Trängseln påverkar punktligheten och infrastrukturen, som bitvis har slitits hårt av tung trafik, klimatförändringar och eftersatt underhåll. Att järnvägen just nu är extra utsatt för stopp och förseningar beror även på att banarbeten som borde ha genomförts under längre tid nu slutförs på ett fåtal år. I järnvägssektorn ser vi många förklaringar till dagens situation, men sedan länge är vi också redo att bidra med lösningar som ger effekt.

 

Läs hela artikeln här >>

https://www.gp.se/debatt/digitalisering-l%C3%B6ser-j%C3%A4rnv%C3%A4gsknuten-1.16041253