Timmy Åhlén, gruppchef Signal

Timmy Åhlén är gruppchef för 22 tekniker som arbetar med signalsystemet i Stockholms tunnelbana. Här berättar han om sin utbildning och sitt jobb.

Hur kom det sig att du började jobba på Strukton?
Jag hade en krokig väg till jobbet jag har idag. I gymnasiet gick jag Naturvetenskapligt program med inriktning programmering och matte, sedan läste jag nationalekonomi på universitetet. Men det var efter ett sommarjobb på Strukton som jag fick upp ögonen för järnvägsjobb. Några kollegor tipsade om en tvåårig ingenjörsutbildning för anläggning järnväg på Nackademin - den passade mig eftersom jag inte ville plugga länge men ändå få en bra utbildning. Den hade mycket praktik vilket jag gillade. Under studietiden arbetade jag extra som montör på Strukton, därefter blev jag projektadministratör. Efter ett par år fick jag möjlighet att gå ett traineeprogram och blev sedan arbetsledare. Idag är jag gruppchef med ansvar för 22 personer som jobbar med signalsystemet i Stockholms tunnelbana.

Vad gillar du mest med ditt jobb?
Jag gillar ett det är mycket action, det händer saker hela tiden. Det jag gör är viktigt. 1 273 000 gånger kliver resenärer på tunnelbanan en vanlig dag och de är beroende av att vi gör ett bra jobb. Jag känner stort ansvar för att allt fungerar och när något händer måste vi lösa problemen snabbt. Jag gillar också jobbet som chef. Att se hur min arbetsgrupp utvecklas och att få dem att känna sig motiverade. Och så är jag stolt över att jobba på Strukton. Det är väldigt familjärt här trots att företaget har ca 1000 anställda. VD hälsar i korridoren, det är stort fokus på att skapa bra arbetsmiljö och jag tror att många trivs.

Något annat som är bra att veta om jobbet på Strukton?
Här är det vanligt att ha udda arbetstider. Många har jour eller jobbar natt vilket kan nöta på familjerelationerna. För mig har det varit viktigt att hitta lösningar så att det fungerar hemma.

Vad har du för framtidsdrömmar?
Någon gång vill jag jobba med järnväg eller tunnelbana utomlands. Lära mig nya regelverk och teknik som används i andra länder. Sen skulle jag vilja bli en högre chef. Men jag kommer nog alltid vilja återvända till ett jobb i tunnelbanan.